حسام عزت آبادی پور؛ فرج اله رهنورد؛ سید محمد زاهدی
چکیده
کیفیت خدمات عمومی ارائهشده در دولت و بخش عمومی کشور بقدری ناامید کننده است که استمرار رویههای موجود برای مردم امکانپذیر نیست. پژوهش پیشرو با توجه به این موضوع و با نگاهی به عوارض حرفههای موجود کشور مانند پزشکی، وکالت و مهندسی ساختمان، بدنبال تدوین چهارچوبی برای حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران است.پژوهش حاضر ...
بیشتر
کیفیت خدمات عمومی ارائهشده در دولت و بخش عمومی کشور بقدری ناامید کننده است که استمرار رویههای موجود برای مردم امکانپذیر نیست. پژوهش پیشرو با توجه به این موضوع و با نگاهی به عوارض حرفههای موجود کشور مانند پزشکی، وکالت و مهندسی ساختمان، بدنبال تدوین چهارچوبی برای حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران است.پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای کاربردی با فلسفه واقعگرائی انتقادی، رویکرد استقرایی و استراتژی پژوهش کیفی-کمّی است. در این پژوهش، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و پس از اصلاح و تکمیل «اصول»، «فرایند» و «عوامل موثر» برای حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران توسط خبرگان دانشگاهی و نخبگان اجرایی کشور، پرسشنامهای با ۷۴ گویه، تهیه و در میان ۶۰۷ مدیر حرفهای (پایه، میانی و ارشد) ۴۰ سازمانهای دولتی توزیع شد. برای پاسخ به سوال پژوهشی، آمارتوصیفی و سپس آزمون تی-تکنمونهای، تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون خطی گامبهگام انجام شد. براساس یافتههای تحقیق، مراحل حرفهایسازی مشاغل به ترتیب شامل «ایجاد شغل تماموقت»، «برگزاری دورههای آموزشگاهی»، «ایجاد رشته دانشگاهی»، «تشکیل انجمنهای حرفهای محلی و ملی»، «تصویب قانون صدور مجوز فعالیت حرفهای» و «تدوین کدهای اخلاق حرفهای» است. اصول حاکم بر این فرایند نیز مشتمل بر «اقتضائیبودن فرایند حرفهایسازی»، «داشتن آرمان خدمت»، «شایستگی»، «سلامت اداری»، «حکمرانی مطلوب اسلامی»، «استقلال»، «امنیت» و «محرمانگی اطلاعات راهبردی» است. از میان ۷ عامل موثر شناسایی شده، عوامل «ظرفیتهای علمی و عملی برای گذر از مشاغل مدیریتی به مدیریت حرفهای» و «شفافیت و پاسخگویی مدیران دولتی» بیشترین تاثیر را بر فرایند حرفهایسازی مشاغل مدیریتی در بخش دولتی ایران هستند.
فرج اله رهنورد
چکیده
خطمشی اصلاح اداری از دیرباز در ایران و دیگر کشورهای درحالتوسعه موردتوجه بوده و هست. با توجه به انتقادهایی که بر برنامههای تحول اداری در ایران واردشده است، تدوین پایه نظری مناسب برای تحول اداری با رویکرد حکمرانی عمومی یک ضرورت اجتنابناپذیر است که هدف اصلی این پژوهش میباشد. جامعه آماری در این پژوهش 32 نفر از خبرگان رشته مدیریت ...
بیشتر
خطمشی اصلاح اداری از دیرباز در ایران و دیگر کشورهای درحالتوسعه موردتوجه بوده و هست. با توجه به انتقادهایی که بر برنامههای تحول اداری در ایران واردشده است، تدوین پایه نظری مناسب برای تحول اداری با رویکرد حکمرانی عمومی یک ضرورت اجتنابناپذیر است که هدف اصلی این پژوهش میباشد. جامعه آماری در این پژوهش 32 نفر از خبرگان رشته مدیریت است که ضمن تسلط به مباحث نظری مدیریت دولتی، کموبیش از تجربه کاری در محیطهای اداری نیز برخوردارند. نتایج بهدستآمده از تحقیق نشان داد که برنامههای تحول اداری در ادوار گذشته چندان با حکمرانی عمومی همتراز نیستند. همچنین، یافتههای پژوهش نشان داد که دیدمان تلفیقی مدیریت ارزشهای همگانی و متعالی از مقبولیت بیشتری بین خبرگان بهعنوان دیدمان همسو با حکمرانی عمومی برخوردار است. ازاینرو، پیشنهاد میشود سازمان متولی تحول در نظام اداری همسو با دیدمان تلفیقی تراز حکمرانی عمومی، در نقشه راه نظام اداری تجدیدنظر کرده و برنامههای توسعه اداری را متناسب با انتظارات و نیازهای مردم تدوین کند.